HANDSTEIN
Název těchto předmětů – handstein – pochází z němčiny a označuje minerál nebo kus rudy význačného vzhledu a kvality, který horník dokázal uzvednout jednou rukou. Latinský název Lápis manualis je též pouhým překladem z němčiny.
Ruda (převážně stříbrné a cínové, později měděné a polymetalické) byla následně opracována zlatníkem na umělecké dílo, kdy podstavec tvořilo zlacené stříbro nebo vzácné druhy dřev.
Handsteiny nejčastěji zobrazovaly náboženské výjevy, popřípadě důlní scény s náboženským přesahem. Byly vystavovány v kabinetech kuriozit ve šlechtických domech.
Nejstarší handsteiny pochází z Jáchymova a vyráběny byly Conzem Welczem po roce 1520. Nejznámějším umělcem byl potom Caspar Ulich, pracující v Jáchymově ve třetí čtvrtině 16. století.
Oživení nebo spíše znovuzavedení výroby je datováno do 18. století a došlo k němu na mnoha místech – Příbram, Kremnica, Banská Bystrica nebo Banské Štiavnica. Na počátku 19. Století potom drahé rudy nahrazuje dřevo, mech, kůra, stromová pryskyřice, kašírované plátno nebo dokonce papír.
TYPY HANDSTEINŮ
Ranný nebo Jáchymovský handstein byl tvořen kusem nerostu, který byl částečně opracovaný a dotvořený postavičkami nebo různými předměty. Setkáváme se tak například se scénami Kalvárie s Kristem ukřižovaným nebo vítězným, s vyobrazením Golgoty a zahrady Getsemanské s modlícím se Kristem, křížovou cestou s Kristem nesoucím kříž. Po nástupu reformace bývá využit motiv Vyhnání z Ráje, Stvoření Evy, popřípadě dvojicí motivů na opačných stranách handsteinu, kdy jeden motiv je starozákonní a druhý novozákonní.
Doprovodné figurky potom zobrazují kutající horníky, včetně jejich vybavení, popřípadě figurky, které se tematicky vztahují k námětu. Vyskytují se ale i handsteiny zobrazující kaple, hrad nebo hornické sloje.
Podstavce těchto handsteinů potom tvoří nožky podobné pohárům se širokou základnou. Zvláštností byly drobné handsteiny nošené jako amulety.
Handsteiny pozdější (nepocházející z Jáchymova). Tyto handsteiny jsou většinou složeny z více kusů horniny a rozložené do šířky. Několik jich je dokonce o velikosti desky stolu, častěji většího tácu. Za podstavce často slouží postavy nosičů, např. horníků, kteří samotný handstein nesou v rukách nebo i na hlavě.
Handstein zde zobrazuje modely skutečných hradů, Betlém s jesličkami, město nebo řemeslnické dílny. Často jsou doplněny o drúzy krystalů drahých kamenů. Zvláštní kategorií jsou potom handsteiny s pohyblivými převody, kdy doprovodné postavičky vykonávají jejich charakteristickou činnost.